16 maig 2025

Zero a la xarxa. I ara què?

Una “apagada total” o black out és una situació extraordinària que posa a prova el conjunt del sistema elèctric afectat. Operador del sistema (OS), generació (GEN) i distribució (GDRD) apliquen procediments assajats en simulacions. Però la realitat no és un simulacre. A e-distribución ho vivim així… 

Per Juan Ortiz Noval

És el matí del 28 d'abril. L'activitat es desenvolupa amb normalitat als centres de control de les xarxes d'e-distribución d'Endesa. Els 5 centres de control (a Sevilla, Saragossa, Palma de Mallorca, Las Palmas de Gran Canària i Barcelona) gestionen una xarxa elèctrica formada per gairebé 1.100 subestacions i línies elèctriques d'alta, mitjana i baixa tensió, que, si les uníssim totes, una darrere l'altra, posades en fila, donarien 8 voltes senceres a la Terra. L'activitat se centra en l'execució dels aproximadament 450 treballs programats que cada dia s'executen sobre la xarxa de distribució: noves infraestructures, renovació, manteniment, automatització, etc.

Mentrestant, el sistema elèctric opera amb normalitat. Les interconnexions internacionals i l'enllaç amb el sistema balear estan actius.

A les 12:33 h, el black out és una realitat: 10,6 milions de clients d'e-distribució s'han quedat sense llum a la península.

 

Primers passos de la reposició: coordinació i informació

La situació es confirma immediatament per part dels centres de control d'Andalusia i Extremadura, Aragó i Catalunya. Mentre, Balears, tot i haver perdut l'enllaç amb el sistema peninsular, funciona normalment amb la generació disponible a les illes. Les Illes Canàries, desconnectades del sistema peninsular, no manifesten cap problema.

Els procediments de crisi es posen en marxa: es constitueixen les taules de coordinació a cadascun dels tres territoris afectats de la nostra xarxa i una taula de coordinació central situada a Madrid. Estem llestos, comença la reposició.

Els primers passos de la reposició són molt diferents per als diferents operadors:

  • L'operador del sistema (Red Eléctrica, REE), responsable de garantir l'equilibri entre la producció i la demanda al sistema elèctric, sol·licita l'activació a determinades centrals hidràuliques, aquelles que són capaces de posar-se en marxa sense necessitat d'energia elèctrica provinent de l'exterior. Aquest procés es coneix com a “black start”. També, inicia la segmentació de la xarxa elèctrica de transport a petites illes que podran ser energitzades una vegada les centrals estiguin a punt per operar.
  • Els Gestors de les Xarxes de Distribució (GDRD) o Distribuïdores tenen un rol molt diferent, centrat en dos eixos d’actuació: la comunicació a les administracions i clients amb necessitats especials, i la predisposició de la xarxa de distribució per a una reposició que serà gradual seguint les indicacions de l'operador del sistema.

S’estableix comunicació amb les Administracions (Comunitats Autònomes, Delegacions del Govern, Delegacions d'Indústria, Ajuntaments) i serveis d'emergència (Protecció Civil, 112) constituint taules de coordinació. Es comparteix el procés de reposició que s'iniciarà, es valoren els impactes, els temps estimats de reposició. Però també s’identifiquen situacions crítiques o necessitats que cal preveure durant la reposició. Per exemple, es verifica la situació dels diferents hospitals per assegurar que els grups electrògens de què disposen s'hagin activat.

 

De 0 a 100: com es va reconnectar el sistema de manera progressiva

L’operador del sistema confirma que la generació està operativa, es comencen a visualitzar tensions a les petites illes que s'han format. Quan aquestes són estables, l'operador del sistema dona instruccions a les distribuïdores per començar a afegir càrrega a les illes. A les 14.00 h, l'1% dels clients torna a tenir llum.

A poc a poc, les distribuïdores reben instruccions de connectar als seus clients amb el límit d'uns increments màxims de càrrega, segons la capacitat de la generació de l'illa. Primer 25 o 50 MW i, a mesura que s'estabilitza el sistema, més potència a cada increment.

Altres generacions es poden posar en marxa amb l'ajut de la primera energització. La càrrega provinent de la distribució continua augmentant. El sistema torna a arrencar.

L'operador del sistema comença a connectar entre si les illes inicials i aquestes comencen a estendre's com a taques d'oli per tot el territori nacional.

El procés es desenvolupa ordenadament, pas a pas, a excepció d'una recaiguda a la zona sud que obliga a tornar a començar de zero.

Cap a les 22:00 h s'assoleix la realimentació del 50% dels clients afectats amb una xarxa estable que es va consolidant de mica en mica.

A Andalusia, la recuperació del subministrament avança com una taca d'oli que creix des de Cadis, s'estén cap a la província de Màlaga i cap a l'oest cap a la província de Badajoz. A Aragó, des de la frontera amb Navarra i, a Catalunya, partint de la interconnexió amb França cap al centre de Catalunya i cap al gran pol de consum que representa Barcelona i el seu cinturó industrial.

A mesura que entra la matinada, el procés de reposició s'accelera i el consum disminueix. A Aragó, des del centre de control confirmen que, a la 1:39 h, el 100% del mercat s'ha restablert. A tot el territori peninsular on opera e-distribución, a les 02:00 h el servei del 74% dels clients s’ha restablert. Més de 7,8 milions de llars ja tenen llum.

Catalunya restableix la situació normal de la xarxa a les 3:01 h. Ja són 8,5 milions de llars que tornen a la normalitat, el 81% del total afectat.

A Andalusia, a causa de la recaiguda inicial, el procés no està tan avançat. Cal actuar desplaçant-se a les subestacions que han perdut la comunicació telemàtica, encara que resta energia als serveis auxiliars per operar-les. El personal passa la nit treballant, des dels centres de control, a peu de carrer.

Són les 11:00 h del matí del 29 d'abril, el 99% del subministrament s'ha restablert. Després de la llarga jornada, la normalitat torna a les nostres ciutats.

 

Un equip de gairebé 850 persones compromès per prestar un servei essencial

En el procés de reposició, durant les hores més intenses de la matinada del 29, gairebé 90 tècnics des dels centres de control i aproximadament 750 persones repartides per tot el territori van treballar pel respecte de les normes d'operació. Es van realitzar aproximadament 25.500 maniobres sense cap error de maniobra ni incident de seguretat.

Més enllà del funcionament tècnic de tota la complexa infraestructura, aquesta situació excepcional ha posat de manifest, una vegada més, el compromís, dedicació, esperit de servei i professionalitat del nombrós equip de persones d'e-distribución que s'ha bolcat a l'incident amb el propòsit de restaurar la normalitat als nostres clients. Totes senten la responsabilitat del servei essencial que presten a la nostra societat.

Contenido relacionado

T Advise D Advise T Facebook D Facebook T Twitter D Twitter T Youtube D Youtube T Messenger D Messenger T Linkedin D Linkedin T Instagram D Instagram T Whatsapp D Whatsapp T Telegram D Telegram T Shared Link D Shared Link T Checkmark Success D Checkmark Success T Chevron Down D Chevron Down Anterior Ir al anterior Siguiente Ir al siguiente T Close D Close T Add D Add T Arrow Increase D Arrow Increase T Arrow Oblique D Arrow Oblique T Arrow Down D Arrow Down T Search D Search T Search 2 (Alternative) D Search 2 (Alternative) T Share D Share T Filter D Filter T Email D Email T Email OutLine D Email OutLine T Phone OutLine D Phone OutLine T Fax Outline D Fax Outline T Print D Print T Play Button D Play Button T User D User T Error D Error T Info D Info T Thumb Up Outline D Thumb Up Outline T Thumb Up D Thumb Up T Thumb Down Outline D Thumb Down Outline T Thumb Down D Thumb Down T Clock D Clock T Lamp D Lamp T List view D List view T Map view D Map view Icono de teléfono Teléfono T Emergency D Emergency T Pause D Pause T Play D Play T Logout D Logout Icono de teléfono Teléfono Download icon An icon representing a download Chat icon An icon representing a chat
icono ir atrás volver atrás en la navegación icono número 50 ir a producto Tempo Happy 50 Horas icono calendario ir a producto Tempo Happy Día icono empresas ir al segmento de empresas icono de gas ir a catálogo de productos de gas icono sol naciente ir al producto Tempo Verde-Energía Renovable icono hogar ir al segmento de hogares icono 24 horas ir a producto One Luz icono electricidad ir al catálogo de productos de Luz icono electricidad y gas ir al catálogo de productos Luz + Gas icono luna ir al producto One luz Nocturna icono llave inglesa ir a averías y reparaciones icono sol ir al producto Tempo Solar icono reloj ir a los productos Tempo Happy icono reloj 2 horas ir al producto Tempo Happy 2 Horas icono 24 horas ir al producto One Luz icono número 50 ir al producto Tempo Happy 50 Horas icono tendido eléctrico Media Tensión Ver catálogo de productos con consumo eléctrico de 36.000 a 360.000 €/año icono tendido eléctrico Alta Tensión Ver catálogo de productos con consumo eléctrico más de 360.000 €/año icono empresa ir al segmento de empresas icono calendario ir al producto Tempo Happy Día icono Administradores de Fincas ir al segmento de Administradores de Fincas icono DarkSite icono DarkSite icono bombilla ver catálogo de productos con consumo eléctrico menos de 6.000 €/año icono de electricidad y gas ir al catálogo de Productos Luz + Gas icono electricidad ir al catálogo de productos de electricidad icono email contacto de correo electrónico icono fax contacto de fax icono de gas Baja Presión ver catálogo de productos de gas con consumo de menos de 6.000 €/año icono de gas Alta Presión ver catálogo de productos de gas con consumo de 6.000 a 240.000 €/año icono de gas Media Presión ver catálogo de productos de gas con consumo de más de 240.000 €/año icono de gas ir al catálogo de productos de gas icono de Enel ir a la sitio web de enel icono de calentador servicio de mantenimiento del calentador icono mantenimiento del calentador ir al servicio de mantenimiento OKGas Calentador icono hogar ir al segmento de hogares icono olla de presión olla de presión icono llave inglesa ir a averías y reparaciones icono tendido eléctrico Media Tensión ver catálogo de productos de electricidad con consumo de 6.000 a 36.000 €/año icono luna ir al producto One Luz Nocturna icono esfera ir a sitio web personal icono teléfono contacto telefónico icono sol naciente Ir al producto Tempo Verde-Energía Renovable icono panel solar ir a energía solar fotovoltaica icono reloj ir a productos Tempo Happy icono manito solida con pulgar hacia abajo seleccionada la reacción "No me gusta" icono manito con pulgar hacia abajo seleccionar la reacción "No me gusta" icono manito negra con pulgar hacia arriba seleccionada la reacción "Me gusta" icono manito con pulgar hacia arriba seleccionar la reacción "Me gusta"
Añadir otro equipo eléctrico Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Eliminar equipo eléctrico Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Aspiradora Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Horno Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Lavadora Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Lavavajillas Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Microondas Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Plancha Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Punto de recarga vehículo eléctrico Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Radiador eléctrico Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Secadora Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Split Aire Acondicionado Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Termo Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Tostador Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Vitrocerámica Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Power edit Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Map marker Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.